HeelGezond nieuws

Nieuws en artikelen over natuurlijke heling 

 

Archief

7 tips tegen darmproblemen op vakantie
     

Wie kent het niet? Reizigersdiarree, buikkramp en andere darmproblemen liggen weer op de loer als je voor vakantie afreist naar een zonnig klimaat. De hoge temperaturen zorgen voor meer bacteriën en het eten van ijs en salades vergroten de kans op darminfecties. Hier zeven tips en natuurlijke remedies om problemen te voorkomen of om ze veilig en effectief aan te pakken.

1. Zorg voor veilig voedsel

Neem alleen de gekookte gerechten van een buffet en geen salades als je niet zeker bent dat er schoon water is gebruikt. Vermijd eten kopen langs stalletjes aan de wegen. De hygiëne is hier meestal ontoereikend.  Koop alleen heel fruit dat je zelf nog moet wassen en eventueel schillen.

2. Pas op met ijs

Eet niet te veel ijs en neem dit vooral niet direct na een zware maaltijd. Probeer softijs te vermijden en koop bij voorkeur verpakte ijsjes. Vooral ijs langs de weg kan riskant zijn vanwege onvoldoende koeling.

3. Let op de hygiëne

Was veelvuldig je handen, vooral voor het koken. Gebruik schoon keukengerei. Pas vooral op met vlees. Snij dit op een aparte plank met een mes dat je daarna niet meer gebruikt. Laat de vaat aan de lucht drogen. Gebruik je toch een theedoek vervang deze dan dagelijks, net als de handdoek en het vaatdoekje.

4. Zorg voor veilig drinkwater

Het kraanwater in het buitenland heeft meestal niet de kwaliteit van het drinkwater in Nederland. Maar ook lang niet alle flessen bronwater zijn even zuiver. Spa blauw of Mont Roucous zijn het zuiverste bronwater. Mocht je dit niet kunnen vinden neem dan een flesje Adya water clarity mee. Hiermee kun je altijd snel schoon en alkalisch water maken van bronwater of zelfs kraanwater als dat niet te veel vervuild is (wel eerst koken en af laten kolen). Het alkalische water van Adya is zeer zuurstof- en mineraalrijk en is daarmee erg goed voor de inwendige reiniging.

5. Ondersteun de darmreiniging

Om diarree te voorkomen kun je preventief de superfoods spirulina en chlorella gebruiken. Deze voedingsrijke algen zorgen tevens voor reiniging van de darmen. Ook het drinken van saliethee en venkelthee zijn goed voor ondersteuning van de spijsvertering en het schoon houden van de darmen.

6. Wat te doen als het mis gaat

Heb je toch iets verkeerds gegeten? Neem dan bij voorkeur geen middelen zoals Imodium om de diarree te stoppen, want deze leggen de darmen stil. Met producten als Norit, Plantaardige kool of chlorella zorg je juist voor een snelle afvoer van de geïnfecteerde darminhoud.

Daarbij voldoende (liefst gekookt) water drinken met (Himalaya) zout. Dit vult de mineralen in je lichaam aan en zorgt tevens voor reiniging. Blijf wel eten maar neem alleen lichte kost, bijvoorbeeld gekookte witte rijst met gestoomde groente. Vermijd fruit of fruitsap, melk of melkproducten en gefrituurd voedsel.

Neem bij thuiskomst een pro-bioticum van een betrouwbaar merk om de darmflora te herstellen.
Mocht je het niet vertrouwen ga dan naar een plaatselijke arts. Neem diarree bij kinderen uiterst serieus. Zeker bij zuigelingen.

7. De darmen gezond houden

Wil je je spijsvertering structureel ondersteunen ook na de vakantie? Neem dan dagelijks Triphala, een uiterst populaire Ayurvedische kruidenformule. Triphala zorgt niet alleen voor een regelmatige stoelgang en reiniging van het maag/darmkanaal maar ondersteunt ook de lever en de bloedreiniging. Daarbij werkt het met de hoge dosis aan vitamin C weerstandverhogend. Het wordt beschouwd als een verjongend middel omdat het regelmatig innemen van deze kruidenformule het verouderingsproces zou vertragen.

Mary Arisz • 24 juli 2014