HeelGezond nieuws

Nieuws en artikelen over natuurlijke heling 

 

Archief

7 tips voor het kwijtraken van je vakantiekilo's

Last van toegenomen gewicht na het lekkere luie leventje? In dit artikel zeven tips die niet de calorieën als uitgangspunt hebben, maar het afvoeren van je afvalstoffen (reiniging) en het laag houden van de bloedsuikerspiegel (hormoonbalans).  Het zijn meestal niet de suikers zelf die je dik maken maar wel de snelle stijgingen van de bloedsuikerspiegel die ze veroorzaken. Met de onderstaande tips, die zorgen voor een goede vertering en een stabiele hormoonbalans, gaat afvallen bijna vanzelf.

1. Drink veel water

Om af te vallen is het belangrijk om je afvalstoffen kwijt te raken. Water is hiervoor het beste transportmiddel. Water drinken versnelt tevens de stofwisseling waardoor je meer vet verbrandt. Daarbij zorgt het er voor dat je hongergevoel verminderd. Drink bij voorkeur minimaal anderhalf tot twee liter water verdeeld over de dag. Maar ook niet veel meer dan dat. 

Voeg een paar druppels citroen toe voor een frisse smaak. Dat heeft  tevens ontzurend effect op het lichaam. Je kunt het water eventueel ook verwarmen: dit maakt het lichter verteerbaar en dat is vooral in de winter beter voor je spijsvertering.

2. Eet veel groente en geen aardappels

Groentes zijn caloriearm terwijl ze wel heel veel micronutriënten, antioxidanten en vezels bevatten. Ze zijn 'gewichtsvriendelijk' omdat ze zorgen voor een verzadigd gevoel met weinig calorieën. Neem bij voorkeur verse groente of uit de diepvries. Groente uit blik of pot bevatten bijna geen voedingswaarde meer en vaak is daar suiker aan toegevoegd. 

Aardappels zijn echte dikmakers vanwege de verhogende werking op de bloedsuikerspiegel. Dit geldt ook voor andere geraffineerde koolhydraten. Vervang deze door kleine hoeveelheden volkoren granen zoals zilvervliesrijst, pasta's, boekweit of quinoa.

Probeer vlees te minderen. Neem kleine porties en vervang het regelmatig door vis en/of peulvruchten. Bonen en erwten zijn zeer voedzaam en eiwitrijk en helpen bij het afvallen.

Als je (veel) vlees eet neem dit dan alleen samen met  een grote portie groente, dat is beter voor de vertering.

3. Eet minder brood

Eet niet te veel brood. Vooral brood uit de supermarkt heeft een lage voedingswaarde en bevat veel conserveermiddelen en schadelijk fytinezuur. Een betere keuze is desembrood uit de natuurwinkel maar eet ook daarvan niet te veel.

Je kunt in plaats van brood bijvoorbeeld havermoutpap of yoghurt met (suikervrije) muessli nemen als ontbijt. Voeg wat zaden of pitten toe aan de pap, dat houdt de bloedsuikerspiegel laag en je hebt een zeer voedzame en een energierijke start voor de dag.

Neem ook bij de lunch minder brood en vervang het door rauwkost of salade met bonen, ei, avocado, kaas of noten. Garneer eventueel met zaden en pitten. Voeg hier een dessertlepel olijf-, lijnzaad-, walnoot- of hennepolie met wat citroen aan toe.

4. Neem gezonde, vezelrijke tussendoortjes

Eet fruit als tussendoortje. Fruit direct na een maaltijd geeft gisting in de darmen. Eet ze het liefst met schil of verwerk ze in smoothies waar vezels (bijvoorbeeld chiazaad) of vet (bijvoorbeeld een beetje kokosolie) aan toegevoegd zijn dan blijft de bloedsuikerspiegel laag.

Ook een handje noten of zaden en pitten, bijvoorbeeld pompoenpitten met wat kruiden en zout zijn zeer gezonde tussendoortjes. Ze zijn tevens heel geschikt als broodbeleg in pastavorm (pompoenpittenpasta, zonnebloempasta, tahin e.d.) ter vervanging van pindakaas en ander suikerhoudend beleg.

5. Neem geen snelle suikers

Geraffineerde (witte) suiker bevat geen bouwstoffen meer en heeft zeer veel schadelijke effecten voor het lichaam. Het levert alleen snelle energie maar daarmee laat het de bloedsuikerspiegel te snel stijgen waardoor de hormoonhuishouding verstoord raakt.

Vermijdt dus koekjes, snoep en andere voedingsmiddelen waar suiker in zit zoals sausen en kant en klaar maaltijden.  Vooral frisdrank heeft met zijn hoge suikergehalte (gemiddeld 42 gram per glas!) en sterk bloedsuikerverhogende werking en is tevens zeer verzurend voor het lichaam.

Gebruik als zoetmakers ongeraffineerde suikers zoals: stevia, kokosbloesemsuiker, palmsuiker, agavesiroop, appeldiksap, granenstropen, honing of oersuiker. Er zijn ook koekjes die met gezonde zoetmakers zijn gezoet.

6. Gebruik gezonde vetten

Vermijdt alle geraffineerde oliën en gehard plantaardig vet zoals margarines, halvarines en bakboters want deze bevatten veel transvetten. Deze ongezonde vetten slaan zich op in het lichaam. En dat maakt dik. Vetten bevatten echter wel belangrijke bouwstoffen, dus zorg dat je die voldoende binnen krijgt door gezonde vetten te gebruiken zoals olijfolie, kokosolie, lijnzaadolie, walnootolie, hennepolie, zonnebloemolie of andere koudgeperste oliën.

Voor verhitting, bakken en braden is kokosolie het meest geschikt want deze vormt geen transvetten. Bovendien helpt kokosolie bij het afvallen omdat het licht verteerbaar is en de darmwerking ondersteunt. Bij verhitting op lagere temperaturen kun je ook olijfolie gebruiken. De bovengenoemde koudgeperste oliën alleen onverwarmd gebruiken over salades ed.  Gebruik op brood alleen (dun) roomboter.

7. Zorg voor voldoende beweging

Flinke inspanning waar je van gaat zweten zorgt voor reiniging van het lichaam en het verbranden van vet. Probeer dit te doen voor het eten en niet vlak na een zware maaltijd of later op de avond. Stel de prestatie niet voorop. Je kunt beter 5 keer per week een matige inspanning doen zoals bijvoorbeeld een half uurtje wandelen dan één keer per week zwaar trainen in de sportschool. Zoek hierin vooral je eigen weg. Doe iets wat je leuk vind, dat is makkelijker vol te houden.

Mary Arisz • 27 augustus 2014