HeelGezond nieuws

Nieuws en artikelen over natuurlijke heling 

 

Archief

Voorkom darmproblemen met vezelrijke voeding

Het gebrek aan vezels in onze huidige (fast) voeding heeft tot nieuwe ziekten geleid. De grote hoeveelheden snelle koolhydraten en een gebrek aan vezels kunnen leiden tot darmproblemen zoals constipatie en aambeien of zelfs ernstige darmziekten. Een vezelrijk voedingspatroon kan helpen om dit te voorkomen.

Het belang van vezels

Vezels zijn de onverteerbare koolhydraten in onze voeding. We treffen ze vooral aan in fruit,  groenten en onbewerkte graanproducten en we scheiden ze onverteerd met onze ontlasting weer uit. Doordat we minder groenten en fruit en juist meer geraffineerde koolhydraten, zoals wit meel en witte rijst, zijn gaan eten, is de hoeveelheid vezels in onze voeding sinds de industriële revolutie aanzienlijk afgenomen.

Het verwijderen van vezels uit voeding door het raffineren van koolhydraten is door meerdere onderzoekers in verband gebracht met ziekten van de darm, variërend van obstipatie, aambeien en diverticulitis tot darmkanker. Uit onderzoek blijkt dat vezels de kans op dit soort welvaartsziekten verminderen. Vooral vezels uit groenten en fruit zijn verantwoordelijk voor dit gunstige effect.

De voordelen van vezels

Het belangrijkste effect van vezels is dat deze bijdragen bij aan een makkelijkere en vaak ook frequentere stoelgang, wat tevens een positieve invloed heeft op de darmflora. Dit voorkomt darmproblemen als obstipatie en aambeien of ernstiger darmziekten. Ook zorgt vezelrijke voeding, dat tevens rijk is aan vitaminen en mineralen, voor een goed gebit en het verlaagt het LDL cholesterol.

Daarnaast heeft een vezelrijke voeding als voordeel dat het uithoudingsvermogen toeneemt. Voor een goed uithoudingsvermogen vormt een voedingspatroon met minder snelle koolhydraten na enige gewenning een zeer goede basis. Atleten als Novak Djokovic (huidige nummer 1 tennisspeler van de wereld) en talloze andere sporters claimen juist beter te presteren op een koolhydraatarm dieet. De koolhydraten die zij tot zich nemen komen vooral uit groenten, fruit en superfoods.

Tips voor gezonde vezelrijke voeding

  • Eet veel groenten en fruit. Vezeltoppers zijn: Broccoli, andijvie, frambozen en bessen.
  • Eet fruit met schil (mits biologisch), ook in smoothies.
  • Voeg aan je smoothie of yoghurt superfoods toe zoals chiazaad, moerbeien, gojibessen, lijnzaad, hennepzaad, kokosrasp en baobabpoeder.
  • Neem volkoren granen in plaats van witte producten.
  • Kies regelmatig voor peulvruchten; deze bevatten zeer veel voedingsvezels en zijn ook nog bijzonder eiwitrijk.
  • Neem havermoutpap als ontbijt en voeg hier wat kokosmeel, zaden en pitten aan toe.
  • Voeg gewelde, ongezwavelde abrikozen, dadels of rozijnen toe aan je pap of yoghurt. Met deze vezelrijke, heerlijk zoete zuidvruchten kun je de toevoeging van suiker achterwege laten.


Mary Arisz · 30 november 2014